Автор | Таня Николова |
Издател | Фондация Емили |
Брой страници | 80 |
Година на издаване | 2019 |
Корици | меки |
Език | български |
Превод | – |
Илюстрации | да |
Редактор | – |
Художник | Венелин Пенчев |
Коректор | Рада Тренева |
ISBN | 978-619-7425-02-4 |
Разпространява се от | Книжарница Български книжици, София, ул. Аксаков № 10 /градинка Кристал, под колоните/ |
Електронна книжарница Ozone.bg | |
Еконт, popup.bg | |
Цена | 12 лв |
Анотация
„Еквилибриум“ е поетична книга на Таня Николова, която изследва дълбоките пластове на човешките емоции и взаимоотношения. Съставена от три цикъла – „Да надуеш гумена топка“, „Пристанище за неудачници“ и „Знак за равенство“, книгата предлага различни перспективи върху семейството, интимните връзки и философски размисли за същността на съществуването. Стиховете на Николова са проникновени и емоционално наситени, изпълнени с тишина, болка и стремеж към еквилибриум – онова неуловимо равновесие между вътрешния и външния свят. Във всяка страница се усеща напрежението между противоположни чувства – любов и самота, страст и отчуждение, стремеж и падение. Илюстрациите на Венелин Пенчев добавят визуален пласт към дълбочината на поетичните образи, а редакторската намеса е сведена до минимум, за да се запази автентичността на авторския стил. Книгата е издадена от Фондация „Емили“ през 2019 г., съдържа 80 страници и е достъпна за покупка в книжарници и онлайн магазини.
За автора
Таня Николова (1968, Плевен) е автор на стихосбирките „Толкоз“ (2007), преведена на немски език като „So viel“ (2020), „Еквилибриум“ (2012), „Морз“ (2016), „Непоръчан портрет“ (2017), „Калейдоскоп“ (2020), „Смъртта на татко и други работни материали“ (2022) и „Вечнозеленото дърво“, календар поезия (2022) и на пиесата „Шшшт“ (2024). Основателка е на фондация „Емили“, която подкрепя съвременната българска литература и изкуство. Носителка е на трета „Славейкова награда“ (2019) и има публикации в редица български и чуждестранни издания.
Рецензии
МАРГАРИТ ЖЕКОВ
Можем само да се радваме, че в съвременния български литературен живот излизат във второ издание не само книги на официозни поети, но и книгите на една приватна поетеса като Таня Николова, ако трябва да използваме многозначителния израз на Атанас Далчев. След второто издание на “Толкоз” днес имаме удоволствието да четем и препрочитаме и второто издание на стихосбирката “Еквилибриум”, която изненадва най-напред с намека за безпричинността на съкровеното и съществуването в човешкото битие:
нямат причина сълзите
нямат причина усмивките
нямат причина стиховете
няма причина самият живот
Това странно на пръв поглед заявление на лирическия Аз в стихотворението “Триединство” ми напомня за безпричинната сълза на любимата в едно от любовните стихотворения на поета Иван Николов. За разлика от Аза в поезията на Иван Николов лиричесният Аз в поезията на Таня Николова прави невероятното на пръв поглед поетическо откритие, че цялото съкровено битие на човека няма причина в смисъл, че то не е обвързано чрез причинно-следствена връзка със събитията на тленното човешко съществуване и е богодарено по своята същност.
Забележително е стремлението на Аза в поезията на Таня Николова да осмисля вечното и физическото продължение на човека чрез потомството му:
КЪДЕ СЪМ АЗ
в картините на дъщеря ми
може би в тихото, може би в тъмното
може би в липсата на сянка
или в четката
или в окото
или никъде
освен в кръвта която получих и дадох
там в бъдещето
И тук отличителното в поетиката на Таня Николова е търсенето не на следствията, а на същността в човешкото битие. Чадородието е пресъздадено не чрез незначителните подробности, а чрез приемо-предавателството на кръвта, в която, библейски погледнато, “е животът на тялото”.
Този стремеж към пресъздаване на същността личи и в метафоричното поетическо определение за духовността като жива вода, която става у човека “извор, който извира за вечен живот”, както и за смисъла на духовността като същина на творческото призвание.
В стихотворението на Таня Николова “Тайната любов на една домакиня” има и една прекрасна перифраза на прочут стих на Ботев от баладата “Хаджи Димитър”, чрез който лирическият Аз, самоиронизирайки се, пресъздава големия обхват на отминалото време, прекарано в търсене на златната среда между наложителността на недолюбваното от Аза “трябва” и доброволността на собствения избор да се потрудиш в сферата на полезното:
в търсене на компромисен вариант
настана вечер, месец изгря
Такова майсторство в изграждането на модерния стих може да се забележи, що се отнася до европейската поезия, само у поетеси от ранга на немската авторка Улрике Дрезнер, например, която по подобен виртуозен начин вплита стих на Хьолдерлин в един от своите поетически шедьоври.
В стихотворението “Гняв” лиричесният Аз, разработвайки на сериозно или поне самоиронично ироничния мотив “сто тояги” от поговорката “Сто тояги на чужд гръб са малко”, стига в поантата до блестящото поетическо откритие за богодареността като същина на човешкото щастие:
…сто тояги и на мен
ако някога забравя
че щастието не е собствен успех
не е награда
а подарък
Поначало за лирическия Аз в поезията на Таня Николова открояващото се е една рядко срещана съсредоточеност в смисъла на нещата:
а смисълът, за който нищо не си казахме
със сигурност е в моя мозък
(От стихотворението “Виждам стихотворението”)
Прекрасна е и изящната ирония, с ноято лирическият Аз в стихотворението “Истанбул II” изобличава духовното самохвалство:
И чужденецът благува в цветното опиянение
на синия си свят
незрящ за десанта на червени
полумесеци и звезди
парашути и кошове с права вяра
Изключително силно е и в стихотворението “Има едно селце” откритието на Аза за изчезването на човешката личност от електронната социална мрежа с парадокса на хората, които вече не са между живите, но присъстват в Интернет със същата убедителност, която профилът им е имал и приживе:
някой ден ще спра да идвам
някой ден и мястото ще изчезне
заедно с архива
и всички нас
толкова живи, толкова живи
Стихосбирката на Таня Николова “Еквилибриум” е съставена от три раздела – “Да надуеш гумената топка”, “Пристанище за неудачници” и “Знак за равенство”. Заглавието на втория раздел – “Пристанище за неудачници” – би било, с оглед на Далчевия фрагмент за човешкия живот, който е “в края на краищата e един неуспех”, подходящо мото за земното битие, но в едноименното стихотворение внезапно се появява разковниче на успеха:
ще изтрия всички книги на
духовни учители
Всъщност лирическият Аз в поезията на Таня Николова предпочита не познаването на буквата на духовното, а живата духовна опитност, която дарява “покой на душите”. В този смисъл художественото, като своеобразен израз на пресъздаден духовен опит, е избраното средство за познанието на утехата на Истината. Споменаването на нобелиста Хемингуей като един от образците за добра литература е и намек за същността на високото изкуство като надмогване на безутешността на личния животопис.
В любовните стихотворения от новия поетически сборник на копнежите по любимия със своята неизразимост, както е в стихотворението “Лабиринт”, приличат на онези неизговорими думи, които апостол Павел чува в едно от откровенията, дадени му от Бога. Но речникът на Аза в тази поезия в никакъв случай не е беден и шедьоври като тристишията “Компенсации или колко струва любовта”, “Две в едно” и “Контрол” са великолепно доказателство за това:
мъже
строят Тадж Махал
в пустинята на сърцето ми
–
на свети Валентин
в чашата ми
лед на сърчица
–
крушите са се разлистили
без да видя как
а всеки ден ги гледах
И накрая, но не на последно място, стихосбирката “Еквилибриум” впечатлява с майсторството да се извая стихотворение от един-единствен стих:
Памет
дъното е обятие
С тези си постижения Таня Николова се нарежда до малцината на брой майстори на лапидарността в българската поезия – Александър Геров, Иван Теофилов, Владимир Попов, Борис Христов, Екатерина Йосифова, Янаки Петров и присъстващият в тази зала Марин Георгиев.
Маргарит Жеков
31.03.2019